|
Քրիստոսի
մեծ վկան` Սբ. Սարգիսը, Գամիրքի գավառից էր, ազգությամբ հոռոմ (այսպես
կոչում էին բյուզանդական շրջանի հույներին): Իր արիական քաջության համար
Կոստանդիանոս Մեծի կողմից նա կարգվել էր կապադովկիացիների երկրի փառավոր
իշխան և զորավար: Նա ապրում էր բարեպաշտությամբ` քրիստոնեական հավատի մեջ:
Նա քանդում էր մեհյանները և կառուցում եկեղեցիներ, կործանում էր կուռքերի
բագինները և կանգնեցնում տերունական խաչը: Սուրբը նպաստում էր քահանաների և
Քրիստոսի սպասավորների դասի բազմացմանը: Իր ունեցվածքից ողորմություն էր
տալիս և առատորեն բաշխում աղքատներին և կարոտյալներին: Բարեպաշտ
Կոստանդիանոսից և նրա որդիներից հետո թագավորեց Հուլիանոս Ուրացողը, քանի
որ Կոստանդիանոս Մեծի եղբորորդին էր: Երբ պիղծը թագավորեց, Քրիստոս
հայտնվեց սուրբ Սարգսին և ասաց. «Ժամ է, ո´վ Սարգիս, որ հեռանաս քո երկրից և
ազգից, ինչպես Աբրահամը, և գնաս այն երկիրը, որը քեզ ցույց կտամ»: Եվ նա
թողեց իր շարժական և անշարժ ողջ ունեցվածքը` բաշխելով այն աղքատներին,
վերցրեց իր որդուն` Մարտիրոսին, ով որբացել էր մորից, և գնաց արևելք` Հայոց
թագավոր Տիրանի մոտ: Հայոց թագավորը տեղ չտվեց սրբին իր երկրում`
վախենալով Հուլիանոսից, թե գուցե ավերի նրա երկիրը, եթե Տիրանը չհանձնի
Սարգսին Հուլիանոսի ձեռքը: Այդ պատճառով Սարգիսը գնաց Խորասան` պարսից
Շապուհ արքայի մոտ: Հուլիանոսը սպառազինվեց և շատ մեծ զորքով ելավ
պատերազմելու Շապուհի դեմ` տեսնելու և կռվելու նրա հետ: Հուլիանոսի զորքի
թիվը 395 000 էր` չհաշված քրիստոնյա զորականներին, որոնց հետ դառնալու
հրաման տվեց, «որ չաստվածները», - ասում էր, - «չբարկանան իմ վրա»: Նրա
զորքի թիվը 395 000 էր` չհաշված վաճառականներին, բեռնակիրներին և
սպասավորներին: Ամենքը երկաթե զրահներով էին բացի սպսավորներից և
վաճառականներից: Բայց սուրբ Խաչի նշանը, որը նախնիների սովորության
համաձայն տանում էին առջևից, հետ չդարձրեց, քանի որ մտածում էր. «Ո՞վ գիտի.
թե պարտվենք պարսիկներից, պարտությունը Խաչյալինը կլինի և նրա նշանինը»:
Հուլիանոսը հասավ Տիզբոն, ավերեց քաղաքը, իսկ Շապուհը Տիզբոնից փախավ
Խորասան:Շապուհը
հնազանդվելով՝ աղերս ուղարկեց Հուլիանոսին և խնդրեց նրանից հաշտություն`
խոստանալով հարկ տալ նրան, եթե վերջինը հեռանա: Իսկ Հուլիանոսը չլսեց նրան
սրտի հպարտության պատճառով: Շապուհը, հավաքելով պարսից զորագնդերը, ելավ
ընդդեմ Հուլիանոսի Տիգրիս գետի ափին` ճակատ առ ճակատ հունաց զորքի:
Պատգամաբերները գնում և գալիս էին` համոզելով խաղաղություն կնքել, սակայն
Հուլիանոսը չէր համաձայնվում: Եվ հանկարծ աներևույթ տեղից մի նետ հայտնվեց և
հարվածեց Հուլիանոսի աղիքներին, և պիղծ մարմնից շատ արյուն թափվեց:
Հուլիանոսը, վերցնելով իր արյունից, ցանեց այն վեր, դեպի երկինք, ասելով.
«Հաղթեցի´ր, հաղթեցի´ր, Գալիլեացի, հաղթեցի´ր, հավելիր քո աստվածությանդ
նաև իմ թագավորությունը»: Եվ նույն պահին ընկնելով` սատակեց: Հոռոմ
զորապետերը թագավոր նշանակեցին Հոբիանոսին` Կոստանդիանոսի ազգատոհմից, նա
հաշտություն կնքեց Շապուհի հետ և հեռացավ: Պարսից զորքը վտանգված էր սովի
մատնվելու, և Շապուհը ուրախությամբ վերադարձավ Խորասան, զոհ մատուցեց
տասներկու կուռքերին Մազընդարան քաղաքում: Այն ժամանակ ոմանք մոտեցան
Շապուհին և չարախոսում էին Սարգսին, թե «ամբողջ իր զորքը դարձրեց քրիստոնյա
հավատքի և կամենում է ապստամբել քո դեմ, արքա»: Շապուհը հրամայեց կանչել
Սարգսին, մեծարեց նրան, ասելով. «Բարո´վ եկար, քաջ Սարգիս» և սկսեց գովել
նրան ու շնորհակալություն հայտնել նրա քաջության համար: Եվ ապա ասաց. - Մոտեցի´ր և զոհ մատուցիր չաստվածներին, պատվականդ զորապետերի մեջ, Սարգիս: Սբ. Սարգիսը պատասխանեց և ասաց. -
Ո՞ր չաստծուն հրամայեցիր զոհ մատուցել, արքա, կրակի՞, թե՞ արևի, թե՞
տասներկու այս պատկերներին, որոնցից 3-ը օձի են, 3-ը` եզան, 3-ը` առյուծի և
3-ը` մարդու պատկեր են: Չե՞ս ամաչում դրանք աստվածներ անվանել: Ես մեկ
Աստծուն եմ հավատում` Ով արարիչն է երկնքի և երկրի և ի Բանն Աստված` Նրա
էակցին, Որով ամեն ինչ ստեղծեց, և ի Հոգին ամենազոր` փառակցին Հոր և Որդու,
Ով գոյացնում և զարդարում է բոլոր ստեղծվածներին: Այն ժամանակ բարկացավ Շապուհը և ասաց. -
Մի´ անմտացիր, ո´վ Սարգիս, մոտեցի´ր և զոհ մատուցի´ր չաստվածներին, որոնք
տվեցին մեզ հաղթանակ և ամոթով ետ դարձրեցին մեր թշնամիներին: Սարգիսն ասաց. - Մե´ծ ամոթ է արարածներին «արարիչ» ասել, մանավանդ եզան պատկերը կռապաշտական` աստված անվանել: Եվ
սկսեց անարգել կուռքերին և կռապաշտներին: Դրանից բարկացավ Շապուհը, բազում
սպառնալիքներով խոսեց սրբի հետ, բայց չկարողացավ համոզել նրան: Ապա սկսեց
ողոքական խոսքեր ասել և մեծամեծ խոստումներ տալ, սակայն ոչ էլ դրանցով
կարողացավ դարձնել Սարգսին Քրիստոսի հավատից: Սարգիսն ասաց. - Որ
ասում ես ինձ, ո´վ արքա, երկրպագել արեգակին և կրակին, դրանք` Աստծո
ստեղծածներն են` տրված մարդկանց սպասավորության և աշխարհի վայելչության
համար: Ասում ես` կուռքերին պաշտել, իսկ դրանք` արարածների պատկերներ են և
ո´չ Արարչի, և ճարտարների ձեռագործ են:Եվ
արքան հրաման տվեց` գլխատել սուրբ Սարգսին: Գնալով գլխատման տեղը` սուրբը
աղոթեց առ Աստված և ասաց. «Ո´վ Տեր Քրիստոս Աստվա´ծ իմ, ովքեր հիշեն իմ
անունը նեղության մեջ և իմ նահատակության հիշատակը կատարեն ուխտերով և
պատարագներով, ամեն, ինչ որ խնդրեն Քեզանից, Տեր Աստված մեր, հանուն ինձ
լսի´ր և ողորմի´ր, և կատարիր նրանց խնդրանքները»: Ապա ձայն լսվեց երկնքից,
որն ասում էր. «Կտա´մ քեզ, ինչ որ խնդրում ես և կկատարեմ քո բոլոր
խնդրանքները, իսկ դու արի´ և վայելի´ր քեզ վերապահված բարիքները»: Դրանից
հետո դահիճը գլխատեց սրբին, և միառժամանակ սաստիկ լույս ծագեց նրա մարմնի
վրա: Տեսնելով դա` թվով 14 պարսիկ զինվորները հավատացին Քրիստոսին: Նրանց
ևս գլխատեցին, և երկյուղած մարդիկ վերցրեցին նրանց մարմինները և թաղեցին
նշանավոր տեղում: Սուրբ Սարգսի վախճանը եղավ Մազընդարանում, մի վայելուչ
վայրում, մի քաղաքի մոտ, որ կոչվում է Դալման: Հավատացյալները վերցրեցին
սուրբ Սարգսի մարմինը և թաղեցին Համիոն քաղաքում: Հետո հայոց մեծ
վարդապետը` սուրբ Մեսրոպը եկավ և տեղափոխեց սուրբ Սարգսի մարմինը Կարբի,
պատվով թաղեց և այնտեղ հռչակավոր վանք կառուցեց, որը կա մինչև այսօր:
Վարդապետը վերցրեց սրբի ատամներից մեկը, տարավ Վրաստան` Գագա դաշտը, դրեց
փայտե խաչի մեջ, օծեց և կանգնեցրեց Գագայի բլրի գագաթին, որ կոչվում է մինչ
այսօր Գագա սուրբ Սարգիս, գործում է մեծամեծ սքանչելիքներ ի փառս
Քրիստոսի` մեր Աստծո: Ով օրհնյալ է հավիտյան: Ուստի մենք էլ թողնենք
աշխարհի հաճույքները և մարմնի ցանկությունների դեմ պայքարենք, որ առավել
տագնապում են մեր բնությունը: Որովհետև ո՞ր հուրն է առավել խորովում
մարմինը, քան ախտավոր ցանկությունը` հոգին: Կամ ո՞ր բոցն է ավելի ճարակում
եղեգը, քան ցանկությունը` մարդու միտքը: Ոչ թե ուրացող և չար թագավորները,
այլ նույն ինքը` բանսարկու սատանան է մարդկային բնության ամենաչար և անհաշտ
թշնամին: Ոչ թե անկենդան պատկերի են ստիպում երկրպագել, այլ պոռնկության
դևը մտքի մեջ ցանկության պատկերն է նկարում և մեղավոր հաճույքի ծառան է
դարձնում: Արդ` հավանություն չտանք և որովայնի գարշությանը չծառայենք, խոզի
օրինակով տղմում չթավալվենք, այլ արիանանք հոգևոր պատերազմում: Հանգցնե´նք
մեր մեջ մեղքերի հուրն ու բոցը: Իսկ ինչպե՞ս հանգցնենք. պահքով
առաքինանանք, աղոթքով զորանանք, արտասուքներով և ողբալով սգանք:
Զգայարանների վրա սանձեր դնենք և սակավապետ լինենք: Երկրավոր անդամները
մեռցնենք, և այսպես կմարի մեր մեջ ցանկության հուրը: Մենք չենք տանջվում
բանտերում ու կապանքներում, այլ` մեր միտքն է խոցվում: Որքան մեր մարմինը
չարչարվում է, հոգին` հանգստանում և նորոգվում է: Եվ քանի որ անմարմին է
պատերազմը, հարկ է անմարմին զենքեր ձեռք բերել. համբերել չար լեզվին` որպես
սուսերի: Խոնարհությամբ համբերենք եղբոր գազանական նախատինքներին և
զրպարտությանը: Խաչափայտի վրա չարչարակից լինենք սրբերին: Դարձյալ,
գազանական բնությունը մեր մեջ սանձենք, եռացող արյունը` սառեցնենք, գցենք
մեզ ժուժկալության(համբերատարության) անիվի մեջ, մեր զգայարանները կապենք
ողջախոհությամբ, որ աչքը չտեսնի գարշելին, ականջը չլսի պոռնկության երգ,
ձեռքերը ամոթալի գործերին հաղորդ չլինեն: Ողորմե´նք աղքատին, և մեր Տերը
կողորմի մեզ: Մեր մտքերը չիմանա´ն չարը, այլ ամբողջ մարդկային էությունը
մեր և անդամները կրթենք սրբությամբ և առաքինությամբ: Մտնենք սգի, ինչպես
բանտի մեջ, և իբրև խավարով ծածկված` մեր ներսում, սրտի խորքում ողբանք
ծուլությամբ անցկացրած մեր ժամանակը: Բժշկենք մեղքերով ապականված մեր
մարմինը. որովայնամոլությունը` ժուժկալությամբ, վավաշոտ ցանկությունը`
ողջախոհությամբ, սովով և ծարավով տանջվենք. արծաթասիրությունը`
աղքատությամբ, ագահությունը` առատորեն տալով աղքատներին. տրտմությունը
հուսով մխիթարենք. փառասիրությունը` հողին հավասարվելով և խոնարհություն
ձեռք բերելով, հպարտությունը կորցնենք. ամբարտավանությունը` մեծությունից
հրաժարվելով և վերջինը մեզ համարելով: Դարձյալ, և այլ եղանակով
նահատակվենք ընդդեմ անմարմին սատանայի: Վերցնենք սաղմոսարանը և քնարը
ընդդեմ չարի հրեշտակների: Չարչարենք մեր մարմինները Աստծո փառքի համար:
Մտնենք ջեռացող բովի մեջ` գեհենի հրի պատճառով: Փարվենք Քրիստոսի խաչին:
Ըմպենք քացախ և լեղի: Մտնենք բանտ, կապանքների մեջ` զգայական և իմացական:
Եվ այս ամենը` Քրիստոսի և մեր համար: Քրիստոսի համար, որպեսզի կցորդ լինենք
չարչարանքներին և փառքին հաղորդակից: Եվ մեր համար, որպեսզի սրբենք մեզ
մեղքերից և աչալրջությամբ կանգնենք Քրիստոսի բեմի առջև տիեզերական
հրապարակում: Եվ սուրբ զինվորների և մարտիրոսների հետ միասին ժողովվենք
աջակողմյան դասում: Եվ Քրիստոսին փառք, հավիտյանս: Ամեն: Շապուհը,
տեսնելով Սարգսին, մեծապես ուրախացավ, մեծարեց և պատվեց նրան, բազում
զորքերի հրամանատար կարգեց և ուղարկեց նրան Տաճկաստանի կողմերը պահպանելու,
ընդդեմ Հուլիանոսի զորքի: Սարգիսը մեծագույն խոհեմությամբ և իմաստությամբ
Քրիստոսին քարոզեց և ամբողջ զորքը Քրիստոսի հավատին բերեց: Այսպես,
միաբանված սուրբ Սարգիս զորավարի բարի հավատքով` պարսից զորքը կանգնած էր
հույների զորքի դեմ: Սբ. Սարգսի որդին` Սբ. Մարտիրոսը, այդ ժամանակ
Խորասանում էր` Շապուհ արքայի մոտ: Նա կամեցավ Շապուհ արքայի
թույլտվությամբ գնալ իր հոր մոտ, տեսնել և իմանալ, թե զորքն ինչ վիճակում
է: Հասնելով Տիգրիս գետի մոտ` Մարտիրոսը գերեվարվեց թշնամիների զորքից: Սա
իմանալով` Սբ. Սարգիսը ապավինեց Աստծուն և ճգնեց պահքով ու աղոթքով. հինգ
օր ծոմ պահեց և մատաղ արեց` մորթելով խոյեր ու հորթեր, բազում աղքատների և
կարոտյալների կերակրեց: Սարգիս զորավարն այնչափ աղոթեց, մինչև որ
գերեվարողներն իրենք բերեցին նրա որդուն` Մարտիրոսին, և հանձնեցին նրան`
խոստովանելով, որ երբ գերեվարեցին այդ պատանուն, մահ ընկավ իրենց բանակի
մեջ, և նրանք, ովքեր գերեվարել էին նրան, բոլորը մահացան: Եվ
ասելով սա` Սարգիսը լախտով արիաբար հարձակվեց կուռքերի վրա և թագավորի
առջև ու նրա բոլոր մեծամեծ պաշտոնյաների ու բազմաթիվ ամբոխի առջև փշրեց
բոլոր կուռքերը: Տեսնելով այդ` ամբոխը թագավորով հանդերձ էլ առավել լցվեցին
բարկությամբ, հարձակվեցին սուրբ Սարգսի վրա և, բռնելով, քաշեցին դեպի
գետին, հարվածում էին քարերով և փայտերով, ոտքերով և բռունցքներով: Ամբոխի
խուռն հարձակման ժամանակ Մարտիրոս պատանին ոտնակոխ եղավ և նման բարի ու
սուրբ մահով վախճանվեց ի Քրիստոս` գործերով իր անունը բովանդակեց: Սբ.
Սարգիսը, տեսնելով իր որդու` Մարտիրոսի մահը, ուրախացավ և գոհություն
հայտնեց Աստծուն: Երկար ծեծից հետո սուրբ Սարգսին կապանքներով բանտ նետեցին
և 7 օր առանց կերակրի և ջրի թողեցին` մտածելով, որ թերևս այս տանջանքներին
չդիմանալով` կհամաձայնվի ուրանալ Քրիստոսին: Ապա, հանելով բանտից, շատ
ջանացին աղաչանքներով և սպառնալիքներով համոզել նրան, բայց չկարողացան:
Սբ. Անտոն Ճգնավորը կամ Սբ. Անտոն
Անապատականը ճգնավորության եւ վանական կյանքի հայրն ու հիմնադիրն է:
Երանելի այրը ծնվել է Եգիպտոսի Կոմա գյուղում 251 թվականին, ազնվական
ծնողների ընտանիքում: Ծնողների մահից հետո Անտոնը ժառանգում է նրանց
հարստությունը: Սակայն մի օր եկեղեցում լսում է ավետարանական այն պատգամը,
որտեղ Հիսուս ասում է. «եթե կամենում ես կատարյալ լինել, նախ վաճառիր
ինչ-որ ունես ու աղքատներին տուր և երկնքում գանձեր կունենաս»: /Մատթ.19:
21/:
Առաջնորդվելով այս պատվիրանով,
Անտոնը վաճառում է իր ողջ ունեցվածքը և ապրում աղոթքի, պահեցողության ու
բարեգործության ոգով: Որոշ ժամանակ անց, նա հեռանում է իր հայրենի գյուղից և
բնակություն հաստատում մոտակա քարայրում, որտեղ, ըստ վարքագիրների՝
հոգևոր պատերազմներ է մղում վայրի գազանների կերպարանքով իրեն մշտապես
հայտնվող դևերի հետ: Համբերությամբ դիմակայելով բոլոր փորձություններին`
սուրբը հեռանում է անմարդաբնակ մի անապատ և 20 տարի շարունակ ապրում
մենության մեջ:
Լսելով նրա սրբակեցության մասին, շատերը
թողնում են իրենց տներն ու հեռանում անապատ ճգնելու: Անսալով իր հոգևոր
եղբայրների թախանձանքներին` սուրբը ելնում է իր ճգնարանից ու հավաքվածներին
բացատրում վանական կանոնները, որոնք և հետագայում դառնում են վանական
կյանքի ուղեցույց: Սուրբը կնքում է իր մահկանացուն 105 տարեկանում`
արժանանալով երկնային անթառամ պսակին, իր աներեր հավատով ու հոգևոր մեծ
զորությամբ դառնալով օրինակ բոլոր ժամանակների քրիստոնյաների համար:
Հայաստանյայց Առաքելական եկեղեցին առանձնահատուկ կարևորում է
ճգնավորներներին և տոներ ունի նրանց հիշատակին:
|
ՕՐԱՑՈՒՅՑ | « ՄԱՅԻՍ 2024 » | Բշ. | Գշ. | Դշ. | Եշ. | Ուր. | Շբ. | Կիր. | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|